tisdag 13 januari 2009

lungt och sansat

Jag har börjat packa. Efter lektionen idag, eller faktiskt en halvtimme innan lektionens slut om det går som jag vill, sätter jag mig på bussen in till stan och sedan på tåget ner till malmö. Jag längtar efter att få träffa Mirja och Sanna igen! På tåget ner tänkte jag skriva svenskan. Är jag inte klar med den så får Mirja och Sanna stå ut med att jag tar en timme eller två av deras tid till att skriva färdigt den när jag väl är där. Jag har så mycket jag borde göra. Ändå slappar jag bara. Får inte riktigt klart packningen. Ser lite på Desperate Housewives och How I met your mother, båda nya avsnitt denna vecka! Scrubs. Har jag sett på en hel del. Har inte hängt med så bra så har uppdaterat mig, visade sig att det bara var en eller två avsnitt jag inte hängt med på.
Sorterade lite DVD filmer. Packade ner Ebba och Didrik. Så bra. Så bra. Ska snart göra mig redo för reodvisningen av Ma-uppgiften. Granskning av läromedel. Får väl berätta lite om Ma-serien och sen säga vad vi tyckte var bra och mindre bra med den. Ska bara prata i 5 min så är nog lungt. Jag gillar inte att redovisa. Man blir så utsatt. Men. Det kommer gå bra. Och så får jag ju förhoppningsvis gå tidigare. Och då är allt lugnt.

4 kommentarer:

Erik sa...

Jag pluggar matte c

Derivata och grejor. Seeeegt

hur löser man t.ex. 3x^-3 - 1 = 80?

Jag suger på det hära :( :( :(

kram
Eroll

maria sa...

Ja. Nu var det ju ett x antal dagar sen jag löste en derivata. Men För det första så är det ju bara 3x^-3=79 eller hur? Och då får du väl x^-3=79/3 vilket ger resultatet X^-3=26.333.. Sedan, kommer jag inte ihåg minusreglen för ^ men det är la bara att ta tredjeroten ur istället för roten ur? Det går väl? Jaja. Nu ska jag iväg och redovisa. Hoppas du löser det! Kram

Erik sa...

Ne. Jag gjorde så: 3x^-3 = 81

Delar på båda sidor:

x^-3 = 27
1/x^3 = 27
1 = 27x^3
x^3 = -26
x = (-26)^(1/3) vilket är runt -3 när jag slår det på räknaren

Men det blir inte rätt det heller. Svaret ska visst va: 1/3

maria sa...

Ja. Jag kom på jag räknade fel. Jag var väl trött. Men jo. Är det så så stämmer det ju. Att man tar delat med när det är minus. Hade glömt den reglen!