tisdag 13 januari 2009

botgöring

Som en kompensation för min tidigare felberäkning av en MatteCuppgift min bror gav mig i en kommentar på bloggen, så ska jag lösa uppgiften för er. För jag löste den sen. När jag insåg jag räknat fel. Uppgiften såg ut på följande sätt:
3x^-3-1=80
1. 3x^-3=81
2.x^-3=27
3.1/x^3=27 I vilket bråktal som helst (där det inte finns en rest) kan man byta plats med nämnaren och produkten. Alltså.
4.1/27=x^3 Nu är x nästan fritt. För att få ut x måste man nu ta kubikroten ur 1/27. Som jag inte vet hur man skriver här. men iaf. Kubikroten ur 1/27 blir 1/3.
5. 1/3 = x
svar: x=1/3
Varsågod!

2 kommentarer:

FRIDA sa...

Hej!

Jag fattar ingenting. Hur kan du vara så smart. Varifrån kommer det?


Kram F

Anonym sa...

I'm impressed! Kanske mest beroende på att jag inte ens försöker förstå. Men Frida! Nog har du (ni) väl ganska smarta föräldrar??? Eller???
Kram M