torsdag 30 oktober 2008

stereotyper

Ja, nu har ju klockan passerat tolv, men jag tänkte berätta om dagen som har gått och det är nog inte många som har missat att det "idag" (igår) var 10 år sedan branden i göteborg. En tragisk händelse på många sätt. När jag satt och jobbade imorse med Anna (som förövrigt kan göra så galna saker att det blir ganska underhållande..vad hon gjorde har jag lovat att inte gå in på...) som hade med sig dagens metro. Vi bläddrade i den och två texter fick mig känslomässigt rörd. Den ena var om branden i göteborg. En kille som hade överlevt. Som hade legat på golvet. Bland röken. Fått någon över sig. Kännt hur denna flicka tagit sina sista andetag ovanför honom. Förstått att han måste ut därifrån. Lyckats ta sig ut därifrån. Gått på 17 begravningar under de 3 följande dagarna. Fått skuldkänslor för han inte lyckats sörja alla kompisar så mycket som de förtjänade att sörjas eftersom de var så många på samma gång som sörjdes. Och, det som fick mig att börja gråta, dagens samhälle gör en nog känslomässigt störd, var att han hade sagt följande (inte ordagrannt men ändå..):
"Tänk dig att du har 30 senaste samtal på din mobil från dina absolut bästa vänner. Tänk dig nu att dessa nummer försvinner ur mobilen. Du måste ta bort dem. Personerna du har numret till finns inte längre. Dina 30 senaste samtal. Dina närmaste vänner. Radera dem ur adressboken. För att du inte längre kan ringa dem."
Det fick mig att vakna. Jag vill inte förlora ett enda nummer på min mobil...
Okej. Den andra texten väckte en annan form av känslor i mig. Samtidigt som det var lite komiskt var det lite skrattretande och jag blev lite irriterad. Visste inte riktigt hur jag skulle ställa mig till texten. Det stod (återigen ungefär):
"Vad är det för fel på dagens tjejer? De börjar bli mer och mer maskulina av sig. De ligger runt så mycket att det är äckligt. Det är tur att jag har hittat en söt tjej iaf."
Okej. Så det är fel att ligga runt när man är tjej. Det är helt okej att göra det om man är kille. Det är ett manligt beteende. Men som tjej är man äcklig om man nu skulle ha detta som ett intresse? Och så tycker vi det här med jämnställdhet är överdrivet tjat. Men ursäkta mig. Ska det inte vara på samma villkor och med samma ögon vi ser på folk? Oavsett om det är en man eller kvinna? Oavsett om man är röd, svart, vit eller gul? Oavsett om man är kort eller lång, tjock eller smal, hårig eller kal? Har inte alla samma rättigheter till att välja själva hur de vill leva sitt liv. Behöver det betyda att man är äcklig. Men om man har pojkvän är man söt. Jag undrar vad hans flickvän har gjort innan som hon inte vågar berätta för honom. För så tror jag det nog är, hon är nog inte helt fri från det han kallar äckligt. Synd att han inte förstår att det inte är det som spelar någon roll. Är avgörande. För hon och alla andra är precis lika mycket värda oavsett hur de väljer att fördriva sin tid. Det är bättre att må bra och vara stolt över den man är.

Förresten, fastän det där blev en himla bra slutkläm, så måste jag berätta att jag gjorde det idag. Sjöng låten för min klass. Och fick inget fucking jävla gensvar. Men. Frida sa det var fint. och Dan. och jag vet ju att jag kan. Så jag hoppas det bara var för ingen våga säga något, för att de var avundsjuka, eller något tillfälligt i luften som fick dem stumma. Efteråt gick jag iaf till Sivans med Sofia. Det är bra att prata med henne ibland. Jag känner mig så klok. Får fram så mycket smarta grejer. Ibland tror jag jag borde bli personlig rådgivare.

Inga kommentarer: