tisdag 2 juni 2009

vad jag gör när jag borde göra något annat - fantasier

Jag läser ett brev. Om och om igen. I huvudet. Oskrivet. Formulerar. Vrider och vänder på orden. Skriver ner det i ett dokument. Suddar ut. Ändrar. Skriver om. Läser det. Om och om igen. Ändrar ett ord då och då. Vill skicka iväg det. Låter bli. Leker med tanken. Läser det igen. Känner mig som en ordkonstnär. Tycker brevet är vackert. På ett sorgligt sätt. Hoppas att den tänkte mottagaren också tänker det ifall jag någon gång får för mig att skicka det. Kan inte med att radera ut allt och sparar det. Läser det igen. Ändrar ett ord till. Sparar om. Leker med tanken. Känner klumpen i magen. Låter bli. Vet att den kommer bli större. Klumpen. Om jag skickar det. Ifall jag inte får svar. Önskar livet vore lättare. Kommer tänka mer och mer intensivt på det tills jag skickar det. Då kommer jag tänka på det på ett annat sätt tills jag får svar. Svaret kommer jag ändå inte vilja ha. Ångrar att tanken slog mig att börja formulera ett brev. Läser brevet igen. Vet att jag egentligen borde läsa en cuppsats och opponera den. Men vill hellre läsa brevet. Vill hellre skicka brevet. Vill hellre få svar på brevet. Men svaret jag vill ha finns bara i mina fantasier. Och så kommer det alltid vara.

Inga kommentarer: