torsdag 4 juni 2009

att skriva en låt

Jag har försökt länge nu. Skrivit flera låtar. Men ingen har liksom haft "det". Alla har bara varit sådär, som dom är så här års, och det känns som att blir det inte bättre så lägger jag ner, så är det! Och jag har undrat. Hur det kan komma sig. Att jag kan skriva låtar på 10 minuter som jag blir skitnöjd med, men oftast sitter jag i timmar och får ändå inte in någon låt som passar. Men så. Idag. Så släppte det. Ja. Eller. Först. Under opponeringen. Skrev jag en text. Den jag laddade upp föregående inlägg. En dikt. Igår på mötet skrev jag. Bara en liten notis. Mest en bild. Med en liten rad under. Och så slog jag ihop de två grejerna. Eftersom det i grund och botten handlar om samma sak. Och vips. Så hade jag en låt. Som jag lovar och svär inte tog mer än 10 minuter att skriva. Och vips var skrivkrampen borta för tillfället. Jag skulle hellre vilja vara konstnär. Med färger. Där finns inga skrivkramper där inte. Där är det bara att hälla färg på en duk. Och få ett resultat. Eller ja. Det kanske blir samma grej. Eftersom jag kan skriva flera låtar utan att bli nöjd. De kan måla flera tavlor utan att bli nöjda. Men sen. Så kommer det en tavla. Som målas på 10 minuter. Och så vips. Så är den större än alla de andra. Men ja. För att återgå. Så har jag fortfarande inte knepet till hur man skriver en låt. Jag bara råkar ha tur ibland. Hitta rätt notföljder. Rätt ord. Som passar in. Med vartannat. Och så dyker den upp. Från ingenstans. Som om den har legat och grott jättelänge. Sen växer. Utan att veta vad som hände.

peace out.

förresten skrev jag en låt igår. där jag är nöjd med texten. men kommer inte ihåg för fem öre hur melodin gick. så den kan inte varit tight.

Inga kommentarer: