tisdag 9 juni 2009

en sann filmhistoria

Jag läser på aftonbladet, om den 15-åriga flicka som dödats. Artikel efter artikel om en god flicka. Som gjort allt rätt. Och jag undrar var världen är påväg. Som så många gånger. När mord och skräckhistorier numera är en del av vår vardag. Det här är en filmhistoria - på riktigt. Kanske är det därför jag blir så rädd av filmer. Men det är ju bara film, sånt händer aldrig i verkligheten. Ja, det är så det sägs. Men helt plötsligt så händer det. I vårt land. Sådana saker som "bara händer på film". Konstiga mord. En flicka som är svartsjuk. Som får sin pojkvän att mörda en klasskamrat. En man som förgriper sig på en ung flicka och sedan tar hennes liv. En jägare som mördar en tjej som stod ivägen på en rastplats.
Sverige ska vara ett tryggt land. Här kan man gå säkert på gatorna eller?
Jag börjar undra. Om vad det är som förstör oss så mycket. Att vissa inte tar ett liv mer på allvar än såhär. Det är skrämmande.
Jag blir mörkrädd. Ledsen. Och får ont i magen.

Inga kommentarer: