fredag 15 maj 2009

ny lista att leka med

1. Ta närmaste bok och slå upp sidan 18, rad 4 – vad står där?
alternera - omväxla, turas om, göra växelvis (stapel 2) sjukhus

2. Sträck ut din vänstra arm så långt du kan, vad rör du vid?
En av mina rosa kuddar jag har i soffan

3. Vad var det senaste du såg på tv?
Ser på Så ska det låta

4. Utan att se efter, gissa vad klockan är:
20.56 (20.54)

5. Bortsett från datorn, vad hör du just nu?
Tvn
, Så ska det låta

6. När var du senast utomhus och vad gjorde du då?
Innan idag, gick upp till ICA med Sab och pantade burkar, följde sedan med till Sivs eftersom hon skulle jobba och gick sedan hem.

7. Vad tittade du på, innan du började svara på detta?

Så ska det låta, facebook och bloggar

8. Vad har du på dig?
Zebrastrumpor, olivgröna leggings, rosa-lilablommig nyinköpt jättefin klänning, svart kofta. (På tal om det här, hade då min blå vårjacka och min palestinasjal och ett par blåa gymnastikskor och frågade Sab på väg till ICA, "Vad tycker du om min missmatch idag?" varpå hon svarade "Du ser ut som en äkta jävla poppare". Och ja. Jag är nöjd över det svaret. Haha.)

9. Drömde du något inatt? I så fall - vad?
Shit. Jag har drömt sjukt mycket drömmar på senaste tiden som jag kommer ihåg. Har ett svagt minne av drömmen men är inte helt hundra på hur det artade sig. Har för mig det handlade om en fest och om obesvarad kärlek. Fast för en gångs skull var det så som det inte brukar vara. Önskedrömmar kan man kalla dem.

10. När skrattade du senast?
Igår skrattade jag fruktansvärt mycket. Åt allas roliga musikalscener. Sen skrattade jag säkert en massa när jag gick med Sabina idag. Annars brukar jag skratta för mig själv när jag ser något gammalt kort på någon på facebook eller när jag pratar med någon på msn och det sägs något skoj.

(toalettpaus)

11. Vad finns på väggarna i rummet där du är nu?

spegel där det står ett kort på mig och mina syskon och hänger en gitarr, 3 egenmålade bilder från min USAtid, ett skolkort från 1:an, Plåtskyltar med Betty Boop, Miami Beach Florida och San Fransisco Californien. Ytterligare en hallspegel. Och två krokar i köksdelen där det hänger diskhanddukar och ett barförkläde.

12. Har du sett något konstigt på sistone?

inget jag kan påminna mig själv om. En jävla massa blod på en och samma gång?

13. Vad tycker du om den här utmaningen?

Roligt tidsfördriv utan för många krav.

14. Vilken var den senaste film du såg?
Oj.. nån av filmerna på min dator. Kanske var det Devil wears Prada.

15. Om du blev multimiljonär, vad skulle du köpa?

En karl. Haha. Nej. Det skulle jag nog inte göra. Det kommer nog på köpet. ;) Jag skulle nog köpa mig en lägenhet eller studiotid så jag fick spela in en skiva "på riktigt".

16. Berätta något om dig själv som folk inte känner till.

Oj. Jag är ju som en öppen bok. Men jag oroar mig ständigt. För allt. För framtiden. För livet. För att bli ensam eller inte lyckas få jobb. För att jag måste lämna min trygga studentlivssäkerthet snart mot ett läskigt och farligt liv. För att inte bli omtyckt. För att göra något klumpigt och bara dö rakt av eller skada mig drastiskt (sticka in saxen i ögat när jag klipper lugg, ramla och få en kniv rakt in i magen när jag går med en kniv från punkt A till punkt B, slå en volt med cykeln så att jag faller med huvudet före rakt in i asfalten. För att säkerhetsspännena ska gå upp när jag åker karusell. you name it.) Jag tänker för mycket. Och när jag tänker kommer jag oftast in på otäcka tankebanor. Men mest av allt tror jag för att bli ensam.

17. Om du kunde förändra EN sak i världen, utan att ta hänsyn till politik och skuldkänslor, vad skulle det vara?

Är det tanke här att man ska vara egoistisk eller leka Miss Universekandidat? På något fint sätt hade jag velat att jämlikhet skulle råda över hela världen. Men det blri så stort begreppet när jag börjar spåna på det. Alltså. För det första ska alla ha rätten att få tillgång till bostad, mat, vatten och få leva under samma standard. Lönerna ska vara lika för alla, oavsett om man är chef för ett stort bolag eller städar eller jobbar på fabrik eller är lärare. Timlönen ska vara densamma. Därtill kommer att man ska göra samma arbete och anstränga sig lika mycket (hur man nu mäter det eftersom det finns olika typer av jobb som anstränger kroppen på olika sätt). Såklart ska utbildning gå före, möjligtvis även i lön. Men utbildning ska vara något som alla ska ha chansen till. Ja. Ni förstår ganska snart att om allt ska vara rättvist så blir det komplicerat eftersom det finns så många faktorer att tänka på när man börjar spåna. Men det är nog ändå det jag skulle önska.

18. Tycker du om att dansa?
Ja
19. George Bush?
Vad är det med han?

20-21. Vad skulle dina barn heta, pojke resp. flicka?
När jag var yngre ville jag att mina barn skulle ha könsfria namn, Charlie, Robin, Kim osv. Mest för att jag tyckte det var så löjligt att kryssa i en ruta om jag var tjej eller kille när jag skrivit att jag hette "Maria". Det var ju självklart vad jag var! På den tiden visste jag dock inte att Maria faktiskt finns även som killnamn i vissa länder. Vidare följde tanken med mig upp. Men nu vet jag inte. Jag tror inte att man kan bestämma sånt i förväg. Det kommer när det är dags. Det handlar ju inte om ett namn, det handlar ju om en person och det måste passa. :)

22. Skulle du nånsin överväga att bo utomlands?

Har jag ju redan gjort. Men jo. Inte i hela livet. Men i en period eller säsongsvis. Jag trivs i Sverige. Även om jag klagar på kylan ibland. ;)

23. Vad vill du att Gud ska säga när du kommer till pärleporten?
Hej Maria! Vad roligt att se dig. Här finns inga krav. Vad vill du göra?

(Det var egentligen en utmaning men jag utmanar ingen så jag tar bort den frågan. Har någon tråkigt är det bara att ctrl+c:a listan. ;) )

lycka till!

Inga kommentarer: