onsdag 21 oktober 2009

Sörmlandsleden

Jag har fått en första favorit. Eller. Nu ljuger jag nog. För har ju redan fattat tycke för både Barn från Röda stan, Allt gör mindre ont sen, Benny, Dystra utsikter, Sommaren står och väger, Lika Barn Leka bra, Isande diskant (som jag inte gillade live, däremot gillar jag inte Hollywood Hills lika mycket på skivan som live), mfl mfl mfl (många låtar är bra alltså). Bäst är ändå Lev som en gris dö som en hund-skivan. Men. En av dem är Sörmlandsleden. Ju mer av texten som liksom sätter sig ju bättre blir den, på något sätt.

Fint. Men musik man gillar..

Söker ett vindskydd, stormen är du. Tittar på kartan vägen vägen har varit bergig eländig höglänt utan slut. Jag tror på spöken och dom tror på mig min äldsta kompis ligger bredvid mig han vaknar och somnar om han är inte sån som oroar sig för sånt. Men jag ser dig överallt här och nu. Tror man tillräckligt blir det verkligt tillslut. Och jag hör hur du stönar i en annans famn just nu. Kalhygge, sjöar, ett berg och en äng. Det är löjligt vackert nästan så man skäms och jag skäms som inte lyckas vara här 4 år är ganska länge ändå.

Vart ska jag ta vägen Sörmlandsleden?

På andra sidan är berget kalt. Någon har bemödat sig att hugga ner allt. Allt ska bort jag borde förstått för länge sen att ett rent fint snitt gör gott. Bronsålder, järnålder, medeltid. Skylten berättar om gamla liv när man inte hade tid att älta en massa skit.

Sörmlandsleden visa vägen.

Solen är undret men brännande varm. Vattnet i källan är farligt men kallt. Eget ansvar; drick om du vill. Allt kan va gift, allt som är gott är en risk, eller hur ironiskt? Den snitslade banan ger råd och svar, du slipper tänka den leder dig rakt, det är underbart med nån som vet sin sak.

Sörmlandsleden visa vägen.

Fot framför annan sätter jag ner, att fly längre och längre är sättet, jag vet. Klockan är elva och snart blir det mörkt, det trycker kring bröstet som du gjorde förr. Maten är slut och det känns som en misslyckad tur bland ohyra och nattdjur. 5 stycken vedträn papper och bark. Det är eldningsförbud i skog och mark. Men vi tänder en eld som jag gjorde i dig, men den här elden brinner på riktigt och värmer mig.

Sörmlandsleden visa vägen.

Ögonen tåras men inte av rök. Min äldsta kompis gör ett försök. Lägger handen om mig "det ordnar sig".

Sörmlandsleden visa vägen.

Molnfritt på himlen det kommer bli kallt. Sovsäck och kläder men inte nåt tält. Jag och min bästa vän under himlen tätt till varann för att hålla värmen på marken. Vaknar med pannan mot min bästa väns. Lugnt, tryggt och säkert har glömt hur det känns att vakna bredvid nån som man tycker om.

Sörmlandsleden visa vägen.

Kolsvart becksvart än är det natt. Tittar på tecken tyder och tänker. Lyssnar i mig i skogen. Ingenting. Ingenting.

Sörmlandsleden visa vägen.


(det kursiverade är liksom det allra bästa av allt som är bra. )

Inga kommentarer: