söndag 22 mars 2009

5 åt gången

Jag är inte trött än. Varför? Jag jobbade på Sivans inatt. Vi efterfestade. Jag gick hem halv nio och sov hela dagen. Nu är jag pigg som en mört. Dumt. Eftersom jag måste komma upp och göra en struktur på min C-uppsats imorgon. Ungefär 1 veckas arbete ska jag lyckas fakea att jag har gjort, och detta måste jag göra imorgon, och på tisdag förmiddag. I helgen har jag dessutom hunnit med att skicka in en krönika till Annika Marklunds krönikatävling. Men jag blev inte så nöjd. Insåg vid halv nio att det var lika bra att skicka in den jag skrivit och se vad som händer. Men ja. Det var mest på skoj.
Förutom detta så ser det som vanligt alldeles för jävligt ut här hemma. Och när det gör det, när disken svämmar över hon eller när kläderna värmer fötterna på golvet så brukar det bli för mycket att ta allt på en gång. Då brukar jag ge mig själv en regel. Antingen att jag varje gång jag går in i ett annat rum måste ta med mig något från det rummet jag är i som inte ska vara där och som ska vara i det andra rummet. Eller brukar jag diska 10 saker och sen får jag gå och göra annat. Eller så får jag rensa allt som ligger på matbordet, eller i köket, och sedan är städsessionen klar. Den här gången är det 5 reglen som gäller. Förutom att jag måste göra ordning det jag tagit för mig direkt efteråt (diska upp tekoppen jag använt, vika filten, plocka undan tidningen jag läst, lägga kläderna direkt i tvätten osv.) måste jag göra 5 saker som behöver göras. Det kan vara alltifrån att slänga en lapp eller diska ett föremål, till att hänga upp en tröja eller skura toaletten. Man kanske tror att detta gör att jag låter bli att resa mig från soffan mer ofta. Men det funkar faktiskt ganska bra. För 5 grejer är inte så jobbigt att plocka undan. ;)

Inga kommentarer: