torsdag 19 februari 2009

det är ett idogt jobb!

Jag sitter här i datorsalen. Det är väl lite mitt eget val. Jag hade kunnat välja att gå upp svintidigt imorgonbitti och sätta mig och fixa det jag ska fixa. Men vi vet alla att jag inte är sån. Som går upp tidigt. Om jag får lov att sova. Så jag tänkte det var lika bra jag gjorde det nu så jag kan unna mig en sovmorgon imorgon. Det som slår mig när jag kommer fram till universitetet är alla som sitter och jobbar vid sina datorer. I grupper och enskilt. Klockan 23.00. Kanske för att studenter är nattmänniskor. Men ibland för att det är så mycket att göra att man måste utnyttja all vaken tid man har för att hinna med. Och ibland undrar jag om studenter förtjänar de rykte de har fått? Att studenttiden är en tid där man kan leva ett bekymmersfritt studentliv. Där man kan festa varje kväll och mygla sig igenom utbildningen på ett eller annat sätt.

Fast visst är det skoj också. Det är inte bara jobbigt. Ikväll t.ex. var jag på konsert i stan. Hello Saferide. Om jag har tyckt hon var bra innan tycker jag nog hon är snäppet bättre nu. Gud så vackert det var. Både hon, musiken, övriga musiker, förband, lokal och publik. Det var en sådan ödmjukhet. Och jag kanske inte är så kräsen vad gäller konserter. För är det musik jag tycker om, eller rättare sagt, är det musik per min definition, så är det bra. Jag har mao inte så höga krav. Så när en konsert får något fjuttigt plus i aftonbladet är jag i extas. Getingar och femmor hit och dit. Det är nog inte så mycket värt i mina ögon ändå. Jag tycker tydligen inte som andra ändå. T.ex. så gillade jag mammut starkt. Den fick mig att tänka. Även fast den kanske inte var en film som en film ska vara. Jag gillar när folk vågar bryta mot trenderna. Nu spårar jag ur. Bäst jag gör mitt skolarbete innan det blir för slött och trött inne i skallen!

Inga kommentarer: